або гайд для мам, які не хочуть закуповувати нове кожні 2 місяці.
Бо я — мама, яка:
цінує сенс, а не візуалку в Instagram;
обирає якість + розвиток, а не просто “розваги”;
не хоче гортати маркетплейси вічно — і знову замовляти “щось нове”.
Цей гайд — не про "поп-іт" (хоча він тут теж буде) і не про галасливі "все в одному" набори з 15 функцій.
Це про речі, які справді працюють. І які не припадають пилом, а стають частиною нашого життя.
Важливе уточнення, я виклала лише свій досвід, всі дітки різні, тому якщо вам не підходить — пробуйте.
Помпони, різні поверхні, сенсорні м’ячі — для дрібної моторики, сортування, пінцетного захвату, тактильної чутливості, саморегуляції.
Масажні килимки — зміцнення стопи, профілактика плоскостопості, стимуляція нервових закінчень.
"Посади моркву" — захват, м'язовий контроль, координація.
Геоборд + резинки — розвиток окоміру, координації, початки графомоторики.
Лото (овочі, транспорт, мій день) — словниковий запас, категоризація, пам’ять, сюжетна гра.
Картки Домана, SmartKiddo — пасивний словниковий запас, фонематичний слух, запуск мовлення.
Гра "Загублені шкарпетки", книжки з віконцями — гра в асоціації, сюжетне мислення, залучення до книжки.
Пазли — логіка, послідовність, аналіз.
Квадрати Нікітіна, логічні блоки, геосортери, сортери — класифікація, візуальний аналіз, складання цілого з частин.
Магнітний конструктор, LEGO Duplo — просторове мислення, координація, сюжетна гра.
Сортування за формою/кольором — логіка, увага, моторика.
Іграшкова кухня, посуд, овочі, продукти — побутові навички, рольова гра.
Пупс, лялька, пелюшка, горщик — емпатія, турбота, розігрування життєвих ситуацій.
Набір для прибирання — участь у побуті, моделювання дорослого світу.
Фарби пальчикові, фломастери, олівці — самовираження, сенсорне задоволення, розвиток руки до письма.
Інструменти для практичного життя (дитячі щітки, щипці, губки, глечики для переливання) — розвиток самостійності.
Звукові інструменти (більше різноманітних) — ритм, музичність, чутливість до звуків.
📦 Що в нас "росте" з ДімСаничем?
У нас достатньо іграшок. Всі ті, що є — з нами вже багато місяців. Деякі ми використовуємо з 3 місяців — і досі.
Це — мій підхід. І ця сторінка — про нього.
Іграшка має:
розвивати і бажано не одну функцію (наприклад, не лише кольори, а ще й дрібну моторику, мислення, уяву);
рости з дитиною: спершу просто тримати, потім — кидати, пізніше — сортувати, ще пізніше — придумувати історії;
не дратувати маму. Так, це важливо, але виходить не завжди.
5 міс: просто тримав, слухав назви фігур.
9–12 міс: пінцетний захват, перші спроби вставити.
1,9 року: сортує самостійно за формою і кольором.
Розвиває:
дрібну моторику (основа письма і мовлення),
логіку,
терпіння.
Спочатку: гризе.
Пізніше: складає в ряд.
Зараз: будує башти
Розвиває:
просторове мислення,
уяву,
координацію.
Початок: дивиться, чіпає, слухає назви.
Далі: називає, знаходить «де очі, де плавники».
Зараз: грає в «океан», «сафарі», «зоопарк».
Розвиває:
словниковий запас,
пізнавальну функцію (класифікацію),
сюжетне мислення.
Порада: ідеальний матеріал для занурення в тему (можна зробити “сенсорний зоопарк”).
Спочатку: руками, ложкою, ногами — як заманеться.
Пізніше: сортує, складає.
Зараз: створює завдання сам (“знайди під квасолею м’ячик”).
Розвиває:
тактильну чутливість,
саморегуляцію,
словниковий запас (через опис).
Початок: просто з’єднує деталі.
Далі: будує вежі, стіни, називає тварин, предмети.
Зараз: створює «будинки», «сім’ї», включає в рольові ігри.
Розвиває:
уяву та сюжетне мислення,
моторику рук,
комунікацію (якщо грає вдвох).
Що розвиває:
• логіку й уміння класифікувати,
• поняття форми, кольору, розміру та товщини,
• базу для майбутньої математики.
Ідеї гри:
— Сортування за однією або кількома ознаками
— Пошук «зайвого»
— Гра «Знайди таку саму»
Що розвиває:
• пасивний і активний словник,
• увагу і пам’ять,
• раннє формування категорій («дика», «домашня», «морська» тощо).
Ідеї гри:
— Показ і називання
— Запам’ятовування пар
— Звук + дія: “де хто каже «мяу»?”
Що розвиває:
• мовлення (вимова, поповнення словника),
• слухову увагу,
• самостійність (можна запускати без допомоги дорослого).
Ідеї гри:
— Називання з повторенням
— Пошук «вгадай по голосу»
Що розвиває:
• дрібну моторику (сильне захоплення пальцями),
• логіку й пам’ять (яка морква де була),
• координацію рухів.
Більше-менше, товстий-тонкий
Розвиває:
• просторове мислення,
• координацію рук,
• креативність і уяву.
Ідеї гри:
— Побудувати
— Знайди, які частини притягуються
Розвиває:
• тактильну чутливість,
• координацію око-рука,
• грубу моторику (кидання, катання, перенесення).
Ідеї гри:
— Кидаємо в кошик
— Знайди кульку з «горбиками»
— Гра «найди кульку "колір"»
Розвиває:
• знання форм і кольорів,
• логіку (поєднання за кількістю отворів),
• координацію рук.
Ідеї гри:
— «Впорядкуй за формою»
— «Збери все»
— «Знайди фігуру з двома дірками»
Далі буде трохи посилань, того, що я знайшла швидко, що дала як приклади.
Що було: контрастні картки, музичні іграшки, "тріщалки", брязкальця, які можна взяти випадково, подушка для зручності лежання на животику, гімнастика, буси, тактильні предмети, килимок, дзеркало, розмови, спів.
мама: обійми, обличчя, голос, спів.
Навички: зір, слух, емоційний контакт, перші дотики.
0-2 місяці:
Контрастні книжечки чим більше тим краще, можна навіть самим шукати і друкувати.
2-3 місяці:
Підвіска, куди можна різні стрічки кріпити, матеріали, улюблені брязкальця, класти дитинку на килимок на підлогу і не переживати що вона впаде.
Контрастні іграшки, мʼячики, класні
Хапалочка — мастхев, проводити крізь кулачок, стимулювати захоплення.
Мʼячик гімнастичний
Погремушка бубенці — була улюблена, але повідвалювались з часом детальки, треба бути уважно з ними.
Загалом якщо брати весь цей набір то забезпечені надовго, я купляла окремо, вийшло дорожче.
Картки Домана У нас такі і живуть досі, вони потрібні були радше мені, щоб я вчилась описувати все в тому віці. Та вони в нас з такого віку десь.
Фокус: хват, торкання, гризіння, стимуляція переворотів, звуки, тактильне дослідження, перекладання предметів, стукання.
Що використовували: різні гризунці, об'ємні брязкальця, фактурні м'ячі, дуги з підвісами, тканинні кубики
Навички: дрібна моторика, сенсорика, слух, підготовка до переворотів і повзання, око-рука, інтерес до контакту з оточенням.
Все, що було в минулому списку +
Дуга нас рятувала в поїздках в автокріслі
Кубики, у нас теж десь тут зʼявились, ми граємось досі :)
СЕРВЕТКИ, пачка з серветок
Тактильну дошку я робила сама, а підглянула у Іри, даю посилання. До речі в неї багато ідей всяких класних. Я не такий "масовик-затєйник".
Шелестящі книжечки. У нас була така і одна з таких (доречі найулюбленіша) і віддали ми їх вже десь біля року.
Пірамідка, типу такої, маленька, знімати колечки вже тут можна.
І ще є у bav.ka стекер — її можна з 6 місяців пробувати давати одягати, але в нас не було.
Тут якраз у нас зʼявився маленький лабіринт — іграшка була в топі до 1,4.
І теж десь тут зʼявився сортер такий.
І вкладиши з фігурами.
Ленточки — різної довжини та ширини, ловити, протягувати крізь пальчики, дарувати малюку купу сенсорних цікавих відчуттів.
Крупи, водичка, губки, фольга, папір — все чого дає ваша фантазія.
Іграшки: великі сортери, коробки з отворами, м'ячі, пірамідка, початок прикорму (так, бо це про знайомство), кубики, що можна стукати, кидати, іграшки на шнурках/мотузках, що тягнуться (я робила самостійно, але не залишилось фото), неваляшки.
Навички: координація, сила, причинно-наслідкові зв'язки, стимулювати повзання, переміщення
Все, що було в минулому списку +
Додалась коробка + мʼячики. І відкрився "Дивний, новий світ", можна було їх викидати з коробки, кидатись ними, намагатись за ними дотягнутись, поповзти.
Сортери і такі і такі всякі різноманітні зʼявились саме тут, і монтесорі коробки якраз в тему.
Ще ось таке теж десь тут зʼявилось, але спочатку просто витягував.
Квіточка з казками теж в самому серці
Відерко, пасочки, пісок
Lego Duplo тут почало зʼявлятись і якраз вчасно.
У нас такі набори:
№10414
№10414
№10982
№10412
№10991
Ведмедики, або транспорт — набір для сортування теж зʼявився тут, спочатку просто тактильно.
Магнітний конструктор і дуже багато книжок, але про книжки окремо.
Що було: сортери 3–4 форм, пірамідки, шнурівки, коробки "відкрий–закрий", книжки з віконцями, лото, іграшки зі звуками / кнопками
Навички: дрібна моторика, логіка, памʼять, мовлення, увага, базова самостійність у грі, дослідження
В цьому періоді якраз я майже нічого не купувала нового, бо було вже більше ніж достатньо.
Багато було сенсорного матеріалу задіяно, саме тут я пофарбувала рис і давала шукати в ньому іграшки які я ховала.
Тут ми багато грались в піску, закопували і викопували іграшки.
Аудіо-картки + програвач Smart Kiddo
Замінювались тільки іграшки які поламані + купувались машинки.
Тут вже те що ми ближче до року отримали: Вежа помічника
Гойдалка-столик-трикутник піклера + скалодром
Книжкова полиця — Це взагалі ван лав.
Іграшки: пупс, кухня, посуд, тварини, конструктори, застібки, шнурівки, лего, багаторазові наліпки, машинки на шнурках, прищіпки, застібки, коробки
Навички: сюжетність, мовлення, наслідування, зʼявляється фантазія
Лото: транспорт, овочі та фрукти, тваринки, мій день.
Дитяча кухня, Тварини та морські мешканці (фігурки),
Логічні блоки Дьєнеша, зошит для гри з блоками,
Нейрозошит
Зошит для пластиліну
Мемогра «Загублені шкарпетки»
Дерев’яні чоловічки в чашечках
Ігровий набір посуду і фруктів
Бджілки з вуликами + фігури на сортування
Ігровий набір для прибирання (швабра, пилосос тощо)
Малювання фломастерами та олівцями
Сортер на стовпчиках (нанизування)
Грали: тематичні набори, набір для прибирання, сервірування, аплікації, фарби, пазли, лото, фарби, аплікації
Навички: самостійність, фантазія, мова, логіка, сюжети, "чому"
Геоборд з резинками, Дерев’яні овочі на липучках (для «різання») Магнітна риболовля (жовта рибка) Квадрати Нікітіна (1 рівень) Сенсорні помпони.
Ці іграшки — не випадкові. Вони:
ростуть разом із дитиною
відповідають віковим потребам
служать довго і змістовно